Stan interviewt Bart

Fanfare 306 2Toen ik 7 was heb ik een proefles op trombone gehad. Dit vond ik echt super! Echter na een proefles slagwerk te hebben gehad was ik verkocht. Vanuit vroeger tikte ik al overal op en nu kon ik een instrument bespelen waar ik op mocht tikken zonder dat iemand het irritant vond! Ik begon gelijk met lessen op kleine trom en na een jaar switchte ik naar melodisch slagwerk. Dit vond ik zo cool dat ik nooit meer terug ben gegaan naar ongestemd slagwerk. Al gauw kwam ik bij de slagwerkgroep terecht waar ik met open armen ontvangen werd samen met wat andere jeugdleden. Om samen met een hele groep muziek te maken vond en vind ik nog steeds het aller leukst om te doen. Het samenspel en de rijkheid aan diverse instrumenten heeft mij enorm geïnspireerd. Na 9 jaar les te hebben gehad, heb ik afgelopen jaar mijn D-examen afgerond in samenwerking met de slagwerkgroep en ben ik met de opleiding voor docent muziek begonnen. Hiermee hoop ik andere kinderen te kunnen laten ervaren hoe cool het is om samen een muzikaal proces door te maken.

Kijken we naar de mogelijkheden binnen de jeugd van de fanfare

Ik zit tegenwoordig ook in het jeugdbestuur van de fanfare. Samen met 2 andere jeugdleden kijken we naar de mogelijkheden binnen de jeugd van de fanfare, hun concerten, het enthousiasmeren van schooljeugd en het begeleiden van eventuele activiteiten. Dit sluit erg goed aan bij mijn opleiding en ik vind het dan ook leuk om dit te mogen doen!Bart Sijmens in 2016

Binnen mijn opleiding krijg ik veel les op mijn hoofd instrument (marimba) waar ik natuurlijk erg veel profijt van heb binnen de fanfare op muzikaal gebied. Ook didactische en pedagogische vaardigheden komen regelmatig van pas. Ik vind het dan ook heel leuk om samen met de nieuwe jeugd wat aparte repetities te doen en hen te begeleiden binnen de slagwerkgroep.

Naar de repetitie doe ik met erg veel plezier en is een goede uitlaatklep om school even los te laten

Het combineren van mijn studie met de fanfare is af en toe wel wat lastig. Al komt het muzikale gedeelte natuurlijk goed terug en kan ik ook mijn didactische vaardigheden trainen, blijft de tijd mijn grootste vijand. Ik zit bijna elke dag op school of stage van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat, en als ik thuis kom moet ik gewoon weer verder werken. Dit zorgt er soms voor dat ik niet naar een repetitie of activiteit kan komen omdat ik schoolconcerten of projecten heb. Als ik wel naar de repetitie kan doe ik dat met erg veel plezier en is het een goede uitlaatklep om school even los te laten!

In februari gaan wij met de slagwerkgroep voor het eerst deelnemen aan een concours en ik heb er het volste vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen! Waar ik eerst nog mijn twijfels had, ben ik na dit nieuwjaarsconcert met vol vertrouwen bij de repetities teruggekomen. Ik denk dat het nieuwjaarsconcert een goed voorproefje was waar we erg goed hebben gespeeld. Natuurlijk kan het altijd beter, zoals elke dirigent zou zeggen. Maar ik weet zeker dat we gaan knallen en er alles aan gaan doen om het te laten slagen!