Info over muziekopleiding

In het Opleidingsorkest van de fanfare spelen leerlingen die al wat langer muziekles volgen. Muziek maken kun je leren bij de fanfare. Je volgt eerst een proefles om te bekijken welk instrument je wil spelen. Daarna start je wekelijkse muziekles en al na een paar maanden speel je in een orkestje (het Opstaporkest).  Samen muziek maken motiveert meer, het is midden in Stiphout-Warande en je krijgt een instrument in bruikleen van de fanfare. Leerlingen starten vaak bij 7-8 jaar en in het Opleidingorkest spelen vooral leerlingen tussen 10 en 16 jaar, maar ook volwassenen die pas op latere leeftijd met een instrument zijn gestart.
Meld je aan voor introductielessen: donderdag 29 februari, 7 maart etc. 17.00u-17.30u (fanfaregebouw Kloosterstraat 5).

Bij De Vooruitgang leer je muziek met wekelijks individueel muziekles én samenspelen in een orkest. De leslocatie is in Stiphout (Kloosterstraat) en Warande (Kromme Steenweg). Je kan elk moment starten met muziek maken - Meld je aan voor een proefles naar keuze. Liefst aanmelden via email of bel even. Je kan ook kort binnenlopen bij het Opleidingsorkest - elke vrijdag tussen 18.45u en 19.45u (fanfaregebouw Kloosterstraat 5).
proefles2021
Jan van Bommel | Rode Beemden 2 | 5708 AX Helmond | tel: 06 419 24 824
e-mail: muziekopleiding@fanfaredevooruitgang.nl

Promotiefilmpjes:
Muziek maken bij de fanfare

Fanfare - Music is My Life
Fanfare - the ultimate Social Network

Over muziek maken:
In een muziekopleiding bij onze vereniging krijg je les van docenten van het Kunstkwartier. De lessen duren twintig tot dertig minuten per week en worden voornamelijk gegeven in ons eigen fanfaregebouw in Stiphout. Ook moet je regelmatig thuis oefenen. In de muziekopleiding wordt met diploma’s gewerkt, van A tot en met D. Om een diploma te halen doe je examen. Je speelt dan een aantal stukken op je instrument voor. Ook theorie hoort bij het examen. Maar daarvoor heb je dan al een aantal extra lessen gevolgd.

Een goed moment om bij ons met je muziekopleiding te beginnen is als je in groep vijf tot acht van de basisschool zit. Voor kinderen vanaf 7 jaar vormt de basisklas muziek Funfare (blokfluit) een mooie gelegenheid om kennis te maken met muziek maken. Voor de blazers hangt de keuze van het instrument af van de ontwikkeling en de stand van je gebit en je lippen. De slagwerkers gebruiken thuis een oefen-pad om te zorgen dat je buren niet teveel last hebben als jij oefent.

Lestraject:

Hoewel niet iedere leerling even snel is, kunnen we je toch wel een globaal idee geven van de opleiding:

• ½ jaar: individueel les
  • ½ à 1½ jaar: eerste ervaring samenspelen in blazers- of slagwerkensemble, gevolgd door examen A
  • 1½ à 2 jaar: orkest ervaring in opleidingsorkest, gevolgd door examen B

Na 4 à 5 jaar speel je dan dus mee in fanfareorkest. Voor de slagwerkgroep is het totale traject meestal korter.

Lesvormen en tarieven 2022:

• MUZIEKOPLEIDING (vanaf 8 jaar): leren spelen op instrument, docenten van Kunstkwartier, deelname aan opleidingsorkest, instrument in bruikleen (36 lessen) - € 11,50 per les plus lidmaatschap € 86,50 per jaar
  • MUZIEKOPLEIDING VOOR VOLWASSENEN (vanaf 21 jaar): leren spelen op instrument, voor nieuwe leerlingen en herstarters, grote flexibiliteit in lestijden en -frequentie (36 lessen) - zo'n € 19 per les (€ 690 per jaar bij wekelijks les) plus lidmaatschap € 173 per jaar
  • KENNISMAKING MUZIEK (5-7 jarigen, dus al snel na zwemles): €30 (vier lessen 30 min.) of €50 (acht lessen) - elke donderdag 17.30u-18.00u
  • KUNSTKWARTIER KIES JE INSTRUMENT (vanaf 7 jaar): kennismaking met muziek maken (12 lessen van 60 minuten) € 102,00

Bruikleen instrument en deelname aan opleidingsorkest/ensemble zijn inbegrepen in lidmaatschap.