Hofkapel

Hofkapel de Spurriezeiers

Hofkapel 'de Spurriezeiers' maakt muziek voor Carnavalsvereniging 'De Spurriezeiers' uit Stiphout. Deze kapel bestaat uit 16 mensen die allemaal lid zijn van Fanfare "de Vooruitgang". Als je geen lid bent, kun je dus ook niet in de hofkapel terecht komen. De hofkapel is een echte carnavalskapel. Dat wil zeggen dat er buiten het carnavalsgebeuren eigenlijk geen optredens plaatsvinden, met enkele uitzonderingen natuurlijk, zoals de barbeque in de pastorietuin van Stiphout die eens in de twee jaar aan het einde van de zomer plaatsvindt. De hofkapel begint het carnavalsseizoen met de prinsenverkiezing begin januari met de dag daarop de prinsenreceptie. Tot aan de carnaval is er bijna ieder weekend wel iets te doen in Spurrieland, en natuurlijk is de hofkapel altijd van de partij! Te denken valt aan de twee Zeivuravonden met de beste tonproaters en amusementsgroepen uit de regio, de 55+boerengilde-avond en de playbackshow voor gehandicapten. Ook tijdens de carnavalsdagen is de hofkapel alle dagen van de partij, met als hoogtepunt het Prijsbloaze in de Carnergiehal in Helmond op carnavalsmaandag. Hierbij komen zo'n 25 kapellen uit het hele land naar Helmond om mee te doen met dit kapellenfestival. Hofkapel 'De Spurriezeiers' heeft hier de laatste paar jaren zeer goede resultaten behaald, waaronder de 2e prijs in 2008!

Het carnavalsseizoen wordt afgesloten op dinsdag, te beginnen met het traditionele diner bij de plaatselijke Chinees. 's Avonds rond twaalf uur treedt de hofkapel voor de laatste keer op die carnaval. Op Aswoensdag is er ook altijd nog het vrijwillige Haringhappen, maar hierbij speelt de hopkapel niet. De meeste leden van de kapel zijn dan blij dat ze even niet meer hoeven te spelen voordat de repetities van de fanfare weer beginnen!

Carnaval 2001 was een speciaal jaar voor de hofkapel. Slagwerker Perry van Berkel was namelijk Prins Perry den Uurste van het Spurrieland. Tijdens carnaval 2006 vierde de hofkapel haar 44 jarig bestaan als kapel, een carnavalesk jubileum!

Meer informatie over de hofkapel kun je teruglezen op de website www.dekapelsite.nl