Curriculum Vitae

Fanfare De Vooruitgang Stiphout is opgericht op 17 juni 1921 en is georganiseerd bij de KNMO, via aansluiting bij de Brabantse Bond van Muziekgezelschappen. In een tijdsbestek van vier jaar is het fanfareorkest opgeklommen van de laagste afdeling naar de Superieure Afdeling / Eerste Divisie, waar we sinds 1952 onafgebroken in de bovenste regionen met andere toporkesten musiceren. Het streven van de fanfare is al sinds jaren om niet alleen een toontje mee te spelen in de amateur-muziekwereld, maar als het enigszins kan ook de toon mee aan te geven als fanfareorkest in de Eerste Divisie.

Sinds januari 2006 staat het fanfareorkest onder leiding van Frenk Rouschop. Het orkest heeft van 1997 tot 2006 onder leiding gestaan van Bram Sniekers uit Thorn. In de 25 jaar daarvoor was Rudy Siebert dirigent in Stiphout en onder zijn leiding werden talloze successen geboekt, in het bijzonder twee maal het Nederlands Kampioenschap in de hoogste afdeling. Er werd middels diverse samenwerkingsverbanden veel energie gestoken in het promoten van de eigenheid van het fanfareorkest door het spelen van originele composities voor fanfare en de betere bewerkingen van andere stukken. Hiermee heeft De Vooruitgang een naam hoog te houden.

En nog verder terug in de tijd stond het fanfareorkest onder leiding van de heer Hoët, Nard Smeulders en vanaf 1938 Martien van de Laar.

Administratieve Kenmerken:

Secretaris: Rita Jansen van Stiphout
e-mail: info@fanfaredevooruitgang.nl
Koophandel Eindhoven-V 40235031
Rabo NL43RABO0149694822

Muzikale geschiedenis:

• Superieure Afdeling bereikt in 1952;
  • Ned. Kampioen FKM Superieure Afdeling 1978 (Helmond);
  • Ned. Kampioen FKM Superieure Afdeling 1982 (Poeldijk);
  • Met AFC Andel en Nos Jungit Apollo Sint Oedenrode in de Brabantse Top-3 voor Fanfareorkesten, jaren '80;

Concoursresultaten

Sinds 1952 aan de top van de Superieure Afdeling.

• 1990 - Bondsconcours te Veldhoven onder leiding van Rudy Siebert: 1e prijs met lof der jury
  • 1994 - Bondsconcours te Veldhoven onder leiding van Rudy Siebert: 1e prijs met lof der jury
  • 1999 - Bondsconcours te Veldhoven onder leiding van Bram Sniekers: 1e prijs met lof der jury
  • 2004 - Bondsconcours te Veldhoven onder leiding van Bram Sniekers: 1e prijs
  • 2008 - Bondsconcours te Veldhoven onder leiding van Frenk Rouschop: 1e prijs
  • 2013 - Bondsconcours te Veldhoven onder leiding van Frenk Rouschop: 1e prijs met lof der jury
  • 2018 - Bondsconcours te Veldhoven onder leiding van Frenk Rouschop: 1e prijs met lof der jury.

Actuele doelstelling

Verantwoorde muziekkeuzes maken voor het niveaurepertoire door zoveel mogelijk originele composities voor fanfareorkest te programmeren, liefst van Nederlandse componisten: Badings, Van Lijnschoten, Goorhuis, van den Booren, van der Roost, Van Beurden, Hardy Mertens.
Ook de betere arrangementen voor fanfareorkest: Stoffels, De Meij, Oosterman.

Specifieke uitvoeringen

• Sacrum Sacramentum - Alexander Comitas
  • Continental Concerto voor piano en fanfare - W.Kalischnig
  • Grenzeloos voor sopraan en fanfareorkest - B. van Beurden
  • Capriccio voor fanfareorkest - Jo van den Booren
  • De Verschrikkingen van het ijs en de duisternis - Harrie Janssen

Aantal leden

Ongeveer 60, verdeeld over een originele fanfarebezetting met bugels

Dirigent

• Sinds januari 2006 Frenk Rouschop uit St. Geertruid.
  • Periode 1997 - 2006 dirigent Bram Sniekers uit Thorn.
  • Periode 1969 - 1997 dirigent Rudy Siebert uit Haarsteeg.

Zoals al aangegeven staat De Vooruitgang sinds januari 2006 onder leiding van Frenk Rouschop. Hij werd in 1960 geboren in St. Geertruid (L) en speelde trompet bij de plaatselijk fanfare St. Gertrudis. Hij studeerde eerst trompet en daarna (bij Sef Pijpers) Hafa-directie aan het Maastrichts Conservatorium. In 1990 slaagde hij voor het examen Uitvoerend Musicus met de Luchtmachtkapel. Met diverse orkesten behaalde Frenk Rouschop inmiddels vele nationale en internationale titels. Momenteel is hij ook dirigent bij Fanfare Sint-Caecilia Schimmert 1845 en Harmonie De Volksgalm Zichen-z-Bolder.

Slagwerkensemble

Sinds het voorjaar van 2003 staat het slagwerkensemble onder leiding van instructeur Rob van der Sommen. Rob leidt naast de slagwerkgroep van Fanfare De Vooruitgang Stiphout ook de slagwerkgroepen van Helmonds Muziek Corps en Harmonie St. Cecilia Asten. Naast het actief spelen en het dirigeren is Rob ook actief als componist / arrangeur bij Dutch Music Partners. In zijn composities/arrangementen is Rob op zoek naar entertainment, herkenbaarheid waardoor zijn composities / arrangementen zeer ritmisch en melodieus zijn. Ook de combinatie van slagwerk met juist andere instrumenten komen met regelmaat in zijn composities / arrangementen naar voren. In 2005 vierde de slagwerkgroep haar 50 jarig jubileum. Op 2008 en 2011 werd het slagwerkspektakel met succes herhaald. Ditmaal met de naam: Beat Goes On.

Compositieopdracht

Het seizoen 2003/2004 stand in het teken van onze voorbereiding op het concours in november 2004. Een belangrijk project is de compositieopdracht met als thema het verhaal omtrent de brand in de Stiphoutse kerk (nu oude toren) in 1342 en het wonder van Jan Baloys. Als componist hebben we Ed de Boer, ook bekend als Alexander Comitas, weten te contracteren. De naam en faam van Ed de Boer staan garant voor een bijzonder werk van hoog niveau dat in de fanfarewereld nadien zeker zijn weg zal weten te vinden naar de andere toporkesten. Dit werk heedt zijn primeur gekregen tijdens de concertserie Verrassende Ontmoetingen in het najaar van 2004 te Tilburg, waarna een tweede uitvoering uitgevoerd werd tijdens de deelname aan het concours te Veldhoven als keuzewerk.