Concours 2013

biografie Bert Appermont

Bert Appermont (1973) studeerde contrapunt, fuga, orkest- en hafabra-directie

respectievelijk bij Jan Haderman, Edmond Saveniers en Jan van der Roost aan het Lemmensinsituut te Leuven, hij voltooide er zijn studies met een dubbele meestergraad in muziekopvoeding en hafabra-directie (1998). Hij behaalde vervolgens het Mastersdiploma Music Design For Film& Television aan de Bournemouth Media School in Engeland. Recent vervolmaakte hij zich op compositorisch vlak bij de Nederlandse componist Daan Manneke.

Als componist schreef Bert Appermont naast 2 musicals, 2 symfonieën, een oratorium en een opera reeds een 60-tal werken voor koor, kamermuziekensembles, blaasorkest en symfonisch orkest. Naast dit uitgebreid repertoire schreef hij ook een muziek voor jeugdtheater , muziekbundels met een pedagogisch karakter en muziek voor kinderen.

Recent schreef hij samen met Graham Reilly de muziek voor de BBC-documentaire The Reel History of Britain, die werd ingespeeld door het befaamde BBC-Philharmonic Orchestra.

Hij staat bekend om zijn virtuoze instrumentatietechniek en het componeren van prachtige thema’s. Veel van zijn werken zijn gebaseerd op legendes, mythes of historische thema’s, wat zijn muziek een bijzonder elan geeft.

Onder de impulsen van Jan Cober ontplooit hij zich steeds meer als gastdirigent van zijn eigen composities. Zo dirigeerde hij onder meer het Polizeimusikkorps Baden-Württemberg, de Danish Consertband en het befaamde Tokyo Kosei Wind Orchestra voor een volledige CD-opname met zijn eigen composities (2009). Naast zijn activiteiten als dirigent geeft hij regelmatig workshops in binnen-en buitenland over compositie en instrumentatie.

Zijn werken worden intussen in de hele wereld uitgevoerd, en nagenoeg al zijn composities werden op CD opgenomen door gerenommeerde orkesten uit o.a. Japan, de VS, Zwitserland, Nederland, Denemarken, Duitsland, Spanje en België.

Zie ook de bespreking van het werk Rubicon (gecomponeerd in 2006).

Illustratie: Beriato