De pastoor kiest zijn favoriete koralen

De Damiaan Parochie heeft elke zondag 11.15u een heilige mis in de Trudokerk. De fanfare wil enkele keren per jaar zorgen voor de muzikale invulling van deze mis. We spreken pastoor Pieter Scheepers hierover.

"Muziek hoort in de heilige mis. Het staat zelfs in de bijbel - 'Zingt voor God met een dankbaar hart ... looft Hem met bazuingeschal'. In Stiphout worden bijna alle vieringen opgeluisterd met koorzang. Elke eerste zondag van de maand zingen Les Femmes, elke tweede en vierde zondag het Damiaankoor en elke derde zondag het Gregroriaanskoor. Het is fijn als de fanfare de vijfde zondagen in een maand wil invullen, dat zal zo'n drie keer per jaar zijn.

Door samenzang en muziek betrek je het publiek meer bij een mis. Ik heb daarbij geen concertmis voor ogen, maar een combinatie van woord en muziek. De koralen die jullie als fanfare spelen zijn heel mooi om in de kerk te spelen. Ik heb jullie koralenboekje graag doorgekeken, er staan prachtige koraalwerken in! Ik ben fan van Engelse componisten en kijk natuurlijk ook naar kerkelijke titels. Ook het kerstrepertoire smaakt naar meer.pastoor koralen2

Ik heb al twintig koralen uit het reguliere reportoire gekozen (bijv. Angelus (#3) en Love Divine (#45, van Sir John Stainer)). En bij de kerstkoralen is bijv. Once In Royal David's City (#117) heel mooi."

[Pieter stuurt me al de volgende dag koraalnummers 3, 9, 11, 12, 14, 20, 22, 25, 26, 41, 42, 44, 45, 62, 69, 81, 87, 104, 105, 110]

De fanfare wil met een ensemble van 4-5 stemmen de vijfde zondagen in een jaar invullen. Dit jaar is dat op zondag 30 april en zondag 29 oktober, en op oudjaarsdag zondag 31 december (kerstkoralen), telkens om 11.15u tot 12.00u in de Trudokerk. Geef even aan Jan aan als je een zondag mee kan spelen, heel graag!

Looft de Heer met bazuingeschal,
looft de Heer met harp en citer.
Looft Hem met timpaan en reidans,
looft Hem met gitaar en fluit.

Looft Hem met geklep van bekkens,
looft Hem met cimbaal-gerinkel