Sfeerbeelden

Foto's van onze activiteiten

31-05-1998 - Concours slagwerkgroep

De drumband op concours op zondag 31 juni 1998 te Hammont, België

Het gaat over de 19e editie van de Internationale Mars- en Showwedstrijden der Lage Landen waaraan onze drumband deel nam. Dit is een tweejaarlijks concours dat altijd met Pinksteren gehouden wordt. Meer dan 1500 muzikanten (en begeleiders) uit Vlaanderen, Nederland, Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk en Oekraine kwamen naar de kaarsenstad Hamont (Belgie).

Zij speelden allemaal in hogere (H) en middelbare (M) afdeling die wordt onderverdeeld in disciplines A tot en met I. Wij speelden in discipline Aa: tamboerkorpsen. Voor het eerst onder leiding van Maarten Meulendijks die sinds september 1994 onze instucteur is.

Het begon zaterdagavond met een taptoe. Zondag begon het eigenlijke concours. We verzamelden ons in het verenigingsgebouw om vandaaruit met de bus naar Hamont te gaan (die bus zorgde wel voor wat gestress, maar gelukkig waren we toch op tijd).

De 1e 4 korpsen marcheerden muziekmakend over het terrein, daarna begon de 1e korps met de concoursnummers te maken. Wij waren als 2e aan de beurt.

De drumband marcheerde naar de concoursopstelling onderwijl 'Brasilia' makend. Brasilia is een vlotte traditionele mars ondersteund door grotere en kleinere effectinstrumenten zoals timptoms, bongo's, beatring en maraca's. Deze mars telde niet mee voor de beoordeling, de presentatie wel. En D'Afrique en America ook.

D'Afrique bestaat uit 2 delen: Impression 1 en 2. Impression 1 begint met een rustige en spannende inleiding die wordt onderbroken door een snel en opzwepend middendeel en eindigt met een herhaling van de inleiding maar dan met een wegstervend karakter. Impression 2 is een vrolijk en vlot deel dat gebaseerd is op een bepaald motief (thema). Er zit ook een sologedeelte in en een deel wat geklapt of op de bovenbenen gespeeld wordt (met danspasjes erbij).

America is gebaseerd op de ontdekking van Amerika door Columbus. Deel 1, The Journey, vertelt over Columbus' reis en zijn ontdekking. Na een hevige storm wordt de zee rustig (zee-effect door pauken en bekken), spoelt het schip aan land en vindt er een ontmoeting plaats met de indianen. Deel 2, The Indians, gaat over het contact met de verschillende indiaanse stammen. Deel 3, The Battle, geeft de oorlog weer tussen de indianen en de cowboys (rimshots als geweerschoten).

Toen was het wachten totdat alle korpsen van zondag aan de beurt waren geweest. Alle korpsen marcheerden over het terrein en verzamelden daar in afwachting van de prijsuitreiking. Wij haalden de 1e prijs met 80%! Blij konden we dus de bus weer in om terug naar Stiphout te gaan. In Stiphout stapten we weer uit en marcheerden naar 't Aambeeld om daar het behaalde resultaat te vieren met (uiteraard) bier en frituurhapjes.

(Foto's Thijs Adriaans)