Jeugdmuziekdag Helmond 2018

programma in hoofdlijnen
9.30u: ontvangst jeugdmuzikanten in Helmond, in fanfaregebouw De Vooruitgang (Kloosterstraat 5)
10.00u: start repetities*, voor blazers op Trudoschool (Trudostraat 2 - da's 200m van fanfaregebouw), voor slagwerkers in fanfaregebouw
12.15u: lunchpauze - voor lunch wordt gezorgd
13.30u: aanvang tutti-repetitie met Eric Vloeimans, in Trudoschool
14.30u: einde repetities
15.30u: concert, op Caratpaviljoen in De Warande

met daarnaast:
12.30u-13.30u: masterclass door Eric Vloeimans, voor alle belangstellenden. In fanfaregebouw.
14.00u-17.00u: Kindermuziektuin, in De Warande. Hier kunnen kinderen zelf instrumenten uitproberen: klankinstrumenten van Muziek op de Dommel, hafa-instrumenten vanuit onze verenigingen
Na afloop: popup-restaurant PUSH in Warande. Zelf inschrijven via push.organisatie@gmail.com (EUR7,50)

* Eerstejaars leerlingen die alleen Easy Brass meespelen zijn welkom van 11.00u tot 13.00u. En natuurlijk bij concert.

contactpersonen

Jan van Bommel (Fanfare De Vooruitgang): organisatie | muziekopleiding@fanfaredevooruitgang.nl - 06 419 24 824
Rob v/d Sommen: coördinatie slagwerk (06 546 51 194)
Ruud v/d Laar: algehele leiding muzikaal (06 215 25 885)
Yvonne Franssen: coördinatie strijkers (0492 548 604)
Peter Lammers (Kunstkwartier): deelname andere leerlingen Kunstkwartier - zijn van harte welkom

arrangementen (oplopend in moeilijkheidsgraad)

• Easy Brass Ensemble vol. 1 - deel 1 en deel 3
  • horn of plenty: Lex
  • horn of plenty: Mine Own King am I
  • horn of plenty: Armin
  • horn of plenty: Chorizo

--- gevorderden ---

• Disco Lives
  • horn of plenty: Harry Bo VERVALLEN
  • horn of plenty: Balkan Spirits

--- strijkers en slagwerkers spelen 1-2 horn of plenty-nummers mee, en Easy Brass en Disco Lives. En ze spelen 1-2 eigen nummers. ---

* Tijdens de repetitiedag repeteren we in twee snelheden / orkesten. Gevorderden spelen alle nummers, minder gevorderden spelen alleen de eerste vier nummers (waarbij je beginners de eerste 1 of 2 mee laat spelen).
* Meeste is  7-stemmig waarbij je onder je leerlingen vooral stem-1 t/m 4 kan verdelen. Overige stemmen vul ik aan vanuit ons fanfareorkest (m.n. zwaar koper). Alle nummers zijn nu al op Youtube te beluisteren (zoek op de titel in combinatie met ‘eric vloeimans’).
* Liefst de arrangementen komende weken al repeteren bij orkestrepetities. Graag verdelen vooraf aan Jeugdmuziekdag. Verdeling binnen orkest kan naar eigen inzicht: stem 1 en 2 doorgaans voor fluit/trompet/klarinet, stem 2 en 3 doorgaans voor altsaxofoon, stem 3 voor hoorn, stem 4 voor trombone en bariton.
* Lagere stemmen (en gevorderde stemmen) worden straks versterkt door ervaren muzikanten. Ervaren muzikanten uit de verschillende verenigingen zijn van harte uitgenodigd om op 27 mei de jeugd te komen versterken, bij repetities en optreden op Carat podium (met Eric Vloeimans!). Deze muzikanten kunnen daarbij ook deelnemen aan de masterclass.

PR: poster  |  flyer  |  Facebook

Zondag 27 mei | Masterclass Eric Vloeimans De Nederlandse top-trompettist Eric Vloeimans is begiftigd met ‘een schitterende toon die met de jaren veelzijdiger wordt’ (de Volkskrant). Op zondagmiddag vertelt deze musicus in een masterclass alles over zijn opvatting van muziek maken. Een masterclass die boeit voor alle muzikanten, of je nu trompet speelt of een heel ander instrument.
27 mei | 12.30u-13.30u | Vooruitgang Kloosterstraat 5 in Stiphout | bijdrage EUR5,00

Zondag 27 mei | Stadspark De Warande – Kindermuziektuin De Kindermuziektuin is al een aantal jaren een aansprekende kinderattractie bij Muziek op de Dommel in Eindhoven. Dit jaar staat de Kindermuziektuin ook in Helmond, in stadspark De Warande. Een heerlijke zondagmiddag vol muziek en zelf klanken maken, voor kinderen, grootouders, parkwandelaars en alle andere belangstellenden.
27 mei | 14.00 – 17.00u | Stadspark De Warande | vrij entree

Zondag 27 mei 15.30u | concert Jeugdmuziekdag Helmond, met Eric Vloeimans
In Helmond wordt veel muziek gemaakt, onder meer bij vijf grote muziekverenigingen en bij Kunstkwartier. Op zondag 27 mei werken veel jeugdleerlingen een hele dag richting concert op het Caratpaviljoen. Het concert vindt plaats om 15.30u, en daarbij is trompettist Eric Vloeimans te gast. Met hem wordt aansprekende muziek uit zijn muziekboek ‘Horn of Plenty’ gespeeld. U bent van harte welkom om te komen luisteren.
27 mei | 15.30u-16.15u | concert met Eric Vloeimans | Caratpaviljoen in De Warande | vrij entree