Een pilsje met Frenk na de vakantie

Ad peilt de mood van Frenk in de eerste pauze na de zomerstop. Van WMC tot FdV...

• Frenk, proficiat! Je hebt het geweldig gedaan op het Wereld Muziek Concours in Kerkrade met twee orkesten, de Harmonie uit Riemst en de Fanfare uit Schimmert.

Ja, het ging lekker. Ik ben vooral erg tevreden over de muziek zoals ze die gespeeld hebben. En de punten, nou ja. In Kerkrade tellen die natuurlijk flink mee en als je dan 2e en 3e kunt worden mag je niet mopperen. Maar nogmaals: ze hebben allebei geweldig gespeeld. Muziek van de bovenste plank! En daar gaat het mij altijd op de eerste plaats om.

• En dan nu Stiphout. Hoe kijk je er tegen aan?

Nou, we hebben tot aan de zomervakantie goed gewerkt. Daar mag ik niet over klagen, maar nu begint het toch wel te spannen. Het tweede grote werk, Rubicon, daar zijn nog de nodige uitdagingen bij. Vooral het invullen van de solistische partijen, de zangeres en de Duduk, dat moet nu snel geregeld worden. Verder zijn er natuurlijk nog steeds de problemen met de incomplete secties. Ik hoop dat we hier snel en definitief uit zullen zijn. Dit is belangrijk voor mij als dirigent, maar ook voor jullie zelf. Wie zit er naast je? Hoe speelt die? Welke afspraken maak je daar mee? Hoe klinkt het en hoe klikt het met elkaar? Zaken die nu steeds belangrijker worden. En daar zitten echt nog de nodige gaten in.

• Wat verwacht je de komende periode van De Vooruitgang?

De noten moeten nu snel zitten bij iedereen, dat is één. Daarnaast verwacht ik 100% repetitiebezoek. Het kan niet zo zijn dat de woensdagavond steeds veel stoelen leeg blijven. Dat is niet goed voor de afwezigen, maar ook niet voor de mensen die wèl komen en is zeker ook voor de dirigent van belang. We hebben al snel de nodige concerten op het programma; in oktober het eerste al. Dan verwacht ik toch echt dat jullie vanaf nu compleet zullen zijn. En natuurlijk thuis er tegen aan, hè. Het is maar één keer per week woensdag. Laat de mensen ook met elkaar aan de slag gaan buiten de repetities om.

• Rubicon, Frenk. Een verrassende keuze?

Nou, voor mij niet. Rubicon is een heel goed stuk met veel prachtige muzikale kansen voor een orkest zoals jullie zijn. Het stelt niet de allerhoogste eisen aan de muzikanten. Dat vind ik belangrijk voor Stiphout. Jullie hebben dit werk al prima gespeeld een tijd geleden. Nu halen we het weer terug en dat scheelt ook tijd en moeite om het weer in orde te krijgen; al zit daar natuurlijk ook een lelijke valkuil (“Oh, dat liedje kennen we al”). Rubicon is bovendien een heel goed werk naast Sinfonietta nr. 4. Het programma is hiermee (naast Euphony) heel goed in balans voor een concoursdeelname, zeker als we een goede zangeres mee kunnen krijgen. Maar dat is nog even een puntje. Nee, ik zie dit helemaal zitten.

• Tot slot, Frenk?

Nou, er tegen aan, zou ik zeggen. Want het moet voor mij allemaal in orde zijn voor een concours en dat is nog lang niet zo. De pauze is nu bovendien lang genoeg geweest. Opdrinken en weer beginnen!