Nieuwe instrumenten

Op het nieuwjaarsconcert heeft iedereen de nieuwe baritonsax al kunnen bewonderen. Er komen bovendien spoedig nieuwe bugels en mogelijk trompetten. Lees hier ook meer over het instrumentenfonds waarmee je tegen aantrekkelijke voorwaarden je eigen instrument kunt bemachtigen.

Een concoursjaar leidt ook altijd weer tot nieuwe investeringen. Ook al weet je al langer dat er wensen zijn en knelpunten in het instrumentarium, om allerlei redenen wordt er niet voortdurend geïnvesteerd. Belangrijkste reden is natuurlijk het geld. Dat ligt bij onze vereniging niet bepaald op de plank te verschimmelen. Integendeel, geld voor nieuwe instrumenten moet altijd grotendeels gezocht worden buiten de club: Subsidies? Gemeente? Fondsen? Extra giften? Om de drie tot vier jaar altijd een heel gedoe. Maar het levert ook wat op: een budget en een begroting van geplande aankopen.

Na de jaarwisseling zagen we Koen Verhoeven al op een gloednieuwe Selmer-baritonsax verschijnen. Trots zat ie daar op z’n nieuwe stek! En dat niet alleen: hij liet van zich horen, en hoe! Fijn dat de baritonsax weer bezet is en met Koen weer een sterke speler heeft. Inmiddels is de focus verlegd naar de bugelgroep, de violen van een fanfare-orkest. Want zeker vier nieuwe kwaliteitsinstrumenten staan hier op het lijstje. Er moeten namelijk snel bugels worden doorgeschoven en uiteindelijk worden vrijgemaakt voor de aankomende jeugdbugelspelers, die nu nog op Chinese instrumenten spelen. Het is te verwachten dat de spelers van de eerste bugels op korte termijn met een gloednieuwe Van Laar gaan meedoen en dat hun bestaande bugels naar de tweede resp. derde bugels gaan. Waarschijnlijk speelt vanaf dat moment de hele bugelsectie op een Van Laar! Afgelopen zaterdag heeft een delegatie van de eerste en tweede bugels de fabriek van Hub van Laar in Margraten bezocht. Zij hebben uitgebreide uitleg over het productieproces gekregen en verschillende instrumenten mogen proberen. Iedereen was enthousiast en gezamenlijk is er één type gekozen. Wanneer er de definitieve offerte wordt goedgekeurd, zullen er zes fonkelnieuwe bugels worden gemaakt, waar onze mensen de fijnste vier uit mogen kiezen. Op de terugweg door de sneeuw naar Stiphout ging het natuurlijk over niets anders...

Als de begroting het toelaat, komen later in het jaar de trompetten aan de beurt. Ook deze groep is al 'op excursie' geweest, bij Adams in Thorn. Om je vingers bij af te likken, hoorden we toen ze terug waren. De financiële haalbaarheid is nu nog onzeker, instrumenten kosten veel geld waarvoor telkens dekking moet worden gevonden. In dit licht is het ook goed om ook hier eens te wijzen op ons InstrumentenFonds. Want waarom wachten op een mooie toeter van de club als er ook mogelijkheden zijn voor een eigen privé klasse instrument? De Fanfare helpt je graag verder met je plan voor een eigen instrument. Voor een paar tientjes per maand kun je al een eigen muziekinstrument realiseren. Je hoeft echt geen twee- of drieduizend Euro in je spaarpot te hebben. Vele leden gingen je al voor en spelen al jaren op hun eigen troetelkindje. Meer weten? Praat eens met Hans of Peter van Berkel. Zij weten de weg!