Oude uniformering

Zoals jullie weten zijn onze oude uniformen al enige tijd geleden ingezameld, omdat ze geen dienst meer deden. Omstreeks datzelfde tijdstip was ik vanuit het bestuur bezig om contacten te leggen met instanties of personen die ons op een goede manier van de uniformen konden afhelpen.

Al snel had ik contact met de heer Henk Seelen die ik kende vanuit het Elkerliek ziekenhuis omdat hij daar “afgedankte”bedden en andere artikelen naar Roemenie bracht omdat daar ziekenhuizen, huizen voor gehandicapten e.d. zelfs niet voor iedereen een bed hadden. Dat werk deed Henk bijna in z’n eentje en dat werd teveel, daardoor moesten we even wachten.

Nu is hij gaan samenwerken met een stichting in Deurne met de naam “leven voor leven” Deze stichting heeft ongeveer 45 vrijwilligers waarvan vele wekelijks en ook een behoorlijk aantal dagelijks bezig zijn met het inzamelen, nakijken en indien nodig reparen van gekregen goederen. En dat is van groenten van Hak , rolstoelen, tilliften voor patiënten tot ziekenhuis bedden en zelfs een operatiemicroscoop toe.

Ook gebruikte kleding wordt er dagelijks door mensen afgeleverd.Om een indruk te geven, zij beschikken inmiddels over een 3-tal grote opleggers ( ongeveer 18 meter ) die om de anderste maand een reis naar Roemenie maken. Deze zijn dan afgeladen vol met goed en nieuw materiaal en gebruiksartikelen. De chauffeurs rijden geheel belangeloos en betalen zelfs hun eigen eten.

In Roemenie wordt door de stichting “Vita pro Vita “ vastgesteld welke ziekenhuizen of andere tehuizen de betreffende goederen krijgen. De drijvende krachten daar zijn een artsenechtpaar en hun zojuist afgestuurde zoon die nu advocaat is.

Als je de verhalen hoort van de heer Piet Vullings ( penningmeester en inzamelcoördinator ) dan kun je haast niet geloven dat er in Europa nog zo’n mensonterende situaties zijn. b.v. zieke/gehandicapte personen die op de grond liggen en zelfs geen bed hebben , geen was ruimte om zich normaal te wassen en ga zo maar door. Ook brengen zij ieder jaar een ziekenauto naar Roemenie. En zo kan ik maar doorgaan met het vele goede werk dat zij doen, uiteraard alleen maar mogelijk gemaakt door de medewerking van Nederlandse instellingen, bedrijven en vooral personen zoals jij en ik.

Momenteel zijn ze bezig om o.a. 1200( ja dat lees je goed – twaalfhonderd) ziekenhuisbedden in te zamelen, na te kijken en te transporteren, deze zijn afkomstig van ziekenhuizen uit Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Helmond e.a.

En nu onze uniformen.
Waarom naar Roemenie en b.v. niet naar Afrika, nou zoals jullie weten zijn ze voor dat laatste niet geschikt omdat ze veel te dik en dus te warm zijn. Roemenie is wat temperatuur betreft beter geschikt voor onze oude maar degelijke uniformen. Natuurlijk zijn er in Roemenie ook verenigingen, zoals meer dan 50 jaar geleden bij ons, die niet over de luxe beschikken van b.v. een eigen uniform.

Na overleg met de stichting hebben we onze ingezamelde uniformen aan hen ter beschikking gesteld en daar zijn ze heel blij mee. Wij zullen te zijner tijd informatie ontvangen welke vereniging ze gekregen heeft en als het enigszins mogelijk is hoe ze eruit zien in onze uniformen.

Op 17 april hebben Willie Adriaans, Jan de Vries en Henk van Deursen de uniformen van de zolder en uit de kast gehaald en in 6 grote, haast niet te dragen, dozen gedaan nadat we ze nagekeken hadden op netheid en toonbaarheid. ( er kwam zelfs nog een consumptiepenning uit van ons 75 jarig jubileum)

Het zijn in totaal:

• 93 jassen
  • 118 broeken
  • 70 stropdassen
  • 39 strikjes
  • 60tal lintjes ( dames )

En op 19 april hebben Jan en ik ze naar Deurne gebracht. Van het inpakken en het afleveren zijn foto’s gemaakt,bekijk ze hieronder.

Als kleine tegenprestatie hebben wij vulpotloden met een gummetje gekregen ( die hebben zij weer van een bedrijf in relatiegeschenken ontvangen ) Nu kunnen jullie allemaal de opmerkingen van de dirigent/instructeur noteren en zolang de voorraad strekt kunnen jullie bij Jan de Vries een nieuw exemplaar vragen.

Mede namens onze uniformenman ( oud ) Jan de Vries,
Henk van Deursen