Muziek maken in Helmond

Wil je starten met muziek maken. Een gratis proefles is snel geregeld.
Stuur ons een proeflesaanvraag en vermeld de volgende gegevens: voornaam / achternaam / instrument naar keuze / leeftijd / emailadres / telefoonnummer / postcode.

Je postcode bepaalt de locatie van je proefles.

instrumenten

kaart verenigingen

Informatie over de muziekverenigingen:
Harmonie Amicitia Heb je nog nooit een instrument bespeeld? Of wil je jezelf verder ontwikkelen op een instrument? Dan kun je via Harmonie Amicitia in Brouwhuis bij het Kunstkwartier lessen volgen.
Meer info: www.amicitia-helmond.nl

KSH Phileutonia Kom ook samen muziek maken! Muziek maakt slim. Wil je ook samen met vrienden een muziekinstrument leren spelen? Een trompet, drumstel of dwarsfluit? Dat kan bij Phileutonia.
Meer info: www.phileutonia.nl

Helmonds Muziek Corps Helmonds Muziek Corps biedt een ieder de gelegenheid muzieklessen te volgen. De muzieklessen worden gegeven door professionele docenten van het Kunstkwartier Helmond.
Meer info: www.helmondsmuziekcorps.nl/muziekles-volgen

Kunstkwartier Helmond Kijk eens om je heen. Ons leven is doordrenkt met kunst en cultuur. De muziek die we luisteren, de mode die we dragen, de taal die we spreken, maar ook de architectuur van onze woningen, de kunst aan de muur en de toneelvoorstelling in het theater. Kortom, cultuur bepaalt ons leven, het bepaalt wie we zijn. Kunstkwartier geeft je de ruimte om zélf kunst te maken en kunst te beoefenen. We zijn er voor iedereen.
Meer info: www.kunst-kwartier.nl

Fanfare Unitas Je kunt het hele schooljaar muziek maken bij Fanfare Unitas en Kunstkwartier. Zij verzorgen immers de lessen voor de leerlingen van Unitas. Dus heb je interesse in het bespelen van een instrument, maar moet je dat nog wel leren: meld je dan nu aan bij Unitas.
Meer info: www.fanfare-unitas.nl

Fanfare De Vooruitgang Bij De Vooruitgang leer je muziek maken met wekelijks individueel muziekles én samenspelen in een orkest. De leslocatie is in Stiphout (Kloosterstraat) en Warande (Kromme Steenweg). Je kan elk moment starten met muziek maken. Meld je aan voor een proefles naar keuze. Je kan ook binnenlopen bij het opleidingsorkest - elke vrijdag tussen 19.15u en 20.15u in fanfaregebouw Kloosterstraat 5 (Stiphout).
Meer info: www.fanfaredevooruitgang.nl/muziekopleidingen

Promotiefilmpjes:
Muziek maken bij een harmonie of fanfare
Bring more to life
Music is My Life
The ultimate Social Network

Over muziek maken:
In een muziekopleiding bij een muziekvereniging krijg je les van docenten van het Kunstkwartier. De lessen duren twintig tot dertig minuten per week en worden voornamelijk gegeven in het verenigingsgebouw in de wijk of bij Kunstkwartier. Ook moet je regelmatig thuis oefenen. In de muziekopleiding wordt met diploma’s gewerkt, van A tot en met D. Om een diploma te halen doe je examen. Je speelt dan een aantal stukken op je instrument voor. Ook theorie hoort bij het examen. Maar daarvoor heb je dan al een aantal extra lessen gevolgd.

Een goed moment om met je muziekopleiding te beginnen is als je in groep vijf tot acht van de basisschool zit. Voor kinderen vanaf 7 jaar vormt de basisklas muziek Funfare (blokfluit) een mooie gelegenheid om kennis te maken met muziek maken. Voor de blazers hangt de keuze van het instrument af van de ontwikkeling en de stand van je gebit en je lippen. De slagwerkers gebruiken thuis een oefen-pad om te zorgen dat je buren niet teveel last hebben als jij oefent.

Lestraject:

Hoewel niet iedere leerling even snel is, kunnen we je toch wel een globaal idee geven van de opleiding:

• ½ jaar: individueel les
  • ½ à 1½ jaar: eerste ervaring samenspelen in blazers- of slagwerkensemble, gevolgd door examen A
  • 1½ à 2 jaar: orkest ervaring in opleidingsorkest, gevolgd door examen B

Na 4 à 5 jaar speel je dan dus mee in het grote orkest. Voor de slagwerkgroep is het totale traject meestal korter.

Bruikleen instrument en deelname aan opleidingsorkest/ensemble zijn inbegrepen in lidmaatschap.