Meesterklas Bugel

De Meesterklas Bugel is begeleiding door de beste bugelspeler van de fanfare. Voor de Meesterklas word je persoonlijk uitgenodigd.

• in de Meesterklas groei van een goede bugelleerling naar een goede bugelmuzikant
  • deelname aan de Meesterklas is gratis maar niet vrijblijvend
  • in de Meesterklas speel je andere muziek, muziek die speciaal is uitgekozen om muzikaliteit te bevorderen
  • de Meesterklas wordt continu geevalueerd: jouw motivatie, thuisstudie en inzet zijn een voorwaarde om ook na 1 of 2 keer door te blijven gaan
  • aan de Meesterklas kun je alleen meedoen na een persoonlijke uitnodiging
  • de Meesterklas is eens in de vier weken, op vrijdagavond rond 19u (datum en tijdstip telkens in overleg)

Tongslag oefenen

Meesterklas-4
klank - Willem, Jaap: - Arietta
klank, tempowisseling - Rick, Teun: - Canzonet
klank, techniek - allen: - nieuwe boek Studio Album-1: 49e Etude (blz.5) en Traumerei (blz.14)

Meesterklas-3

Ave Maria van Guilio Cachini, gespeeld door Wladimir Wawilow
Hier hoor je, hoe prachtig een eenvoudige melodie kan zijn op de bugel, samen met een orgel. Dit stuk lijkt eenvoudig, maar is zeer moeilijk goed uit te voeren, omdat het blazen door de ingetogen lange noten zeer vermoeiend is!https://www.youtube.com/watch?v=6t87hjK5xww

Iwan Williams met Swedish Hymn
Dit was een van de beste Engelse bugelisten ooit! Helaas is hij op jonge leeftijd gestorven. Hij had een prachtige zuivere en volle bugelklank, waarmee hij iedereen versteld deed staan.

Een prachtig duo: Joseph Horovitz-Concerto Classico, 2nd movement
In dit duo met pianobegeleiding laat de componist horen, hoe mooi een melodie in elkaar gezet kan worden. Hier speelt de tweede partij geen begeleiding, maar heeft een prachtige tegenmelodie naar de eerste partij.

Meesterklas-2
klank, klank en nog eens klank
klank - Willem, Jaap: - Arietta
klank, tempowisseling - Rick, Teun: - Canzonet

Bugelsolo - Dominic Longhurst-2010 Nationals Himes Flugel
Hier zie je een zeer goed voorbeeld van hoe iemand zich kan beheersen tijdens het spelen, terwijl hij zeer gespannen is. Let eens op zijn gespannen houding voor het spelen, en hoe hij ontspant tijdens het blazen. Zeer knap bugelspel qua toon en uithoudingsvermogen. Vooral op deze jonge leeftijd. Het stuk is eenvoudig, wat noten betreft, maar zeer moeilijk uit te voeren!

You raise me up - Solo Bugel en Orgel
Een mooie klassieke bugelsolo, met een modern karakter, vanwege de zeer goed geplaatste moderne versierseltjes. Hierdoor ontstaat een prachtige vertederende voordracht. Let eens op de solist, hoe hij geniet tijdens het spelen. Eenvoud siert hier ook weer. Ikzelf heb in het verleden veel samen met organist Jan van de Laar in de kerken gespeeld, en ervaren hoe het voelt!

Dimitri Brassband Heman Eurobrass 2011 - bugelsolo Margaretha Kuipers
Bij deze 3 stukken komt het mooie bugelgeluid goed tot zijn recht. In mijn visie het echte bugelgeluid, en niet het bugelgeluid uit de Jazz-wereld, met allerlei toonvervormingen, zoals we tegenwoordig steeds meer horen.

Meesterklas-1
fitness - Warming Up
samenspel - Voluntary
samenspel - 1. Allegro (Mozart), 2. Minuet