Sfeerbeelden

Foto's van onze activiteiten

15-04-2009 - Bomvol MFC voor 'Muziek met een Staartje'

Op een basisschool wordt de basis gelegd van je vorming. Natuurlijk van je cognitieve vorming (het 'leren') maar zeker ook van je sociale en emotionele vorming. Je bouwt het vertrouwen op met anderen te kunnen samenwerken. Gelukkig is er op beide Stiphoutse basisscholen ook aandacht voor de creatieve vorming. Uiting geven aan je gevoelens en in aanraking komen met de verschillende technieken hiervoor. En net als enkele jaren geleden hebben ook dit jaar de basisscholen, Kunstkwartier Helmond en de fanfare samen een geslaagd muziekproject uitgevoerd, genaamd 'Muziek met een Staartje'.

Groepen 5/6 van de Lindt kregen vanaf november wekelijks les over negen verschillende instrumenten. De ene week leerden de kinderen in drie kwartier een liedje over bijvoorbeeld de trombone, hoorn of bugel. En een week later kwam dan een beroepsmusicus in de klas die ditzelfde instrument liet horen. Groot enthousiasme bij de leerlingen die elke week naar huis gingen met liedjes als "Tri tra trombone. Je schuift hem in en uit. Tri tra trombone. Wat een mooi geluid. Tri tra trombone. Zie je hoe hij blinkt?". In maart sloot groep 4 van de Trudoschool aan met zes lessen en liedjes over de fanfare.

En zo waren op 15 april dus zo'n honderd kinderen van beide basisscholen klaar voor een spetterende muzikale eindvoorstelling in het MFC. Voor een volle zaal speelden de kinderen een hoofdrol in een toneelstuk over een iets te dikke kalief. Alle liedjes en alle instrumenten passeerden nogmaals de revue. Hiermee hadden alle kinderen opnieuw de kans over de trombone, trompet en slagwerk te leren. Grote kans dat bij velen de interesse om zelf muziek te gaan maken is gewekt.
Het lesprogramma krijgt dan ook een vervolg. Beide basisscholen zullen ook in de komende jaren muziekprojecten gaan aanbieden. En daarnaast zorgt de fanfare dat je met les in Stiphout een instrument kan leren spelen. Je kunt direct na de meivakantie aan de slag met de blazersklas 'Rode Loper voor het Koper' (nu inschrijven). Kinderen tussen 8 en 12 jaar starten daarin op een blaasinstrument met negen lessen en een eindoptreden. In september starten dan de reguliere lessen weer.

Jan van Bommel
Muziekopleidingen Fanfare De Vooruitgang