Concours 2013

Wat gaan we spelen in Veldhoven?

Ons eerste concert met een deel van ons concoursprogramma zit er op. Maar wat gaan we nog meer spelen naast In Other Words van Marco Pütz ? We hebben tijdens ons repetitieweekend in maart al heel even ‘gesnuffeld’ aan enkele andere nummers van het repertoire.

Ten eerste is daar het prachtige werk ‘I Shall Love but Thee’ van Jan van der Roost. ‘I Shall Love But Thee’ is in de letterlijke zin van het woord een gelegenheidswerk, want het werd oorspronkelijk geschreven ter gelegenheid van het huwelijk van de jongste zoon van Jan van der Roost. De titel van het werk verwijst naar teksten van William Shakespeare: Jan Van der Roost werd erdoor geïnspireerd tot het creëren van indringende en aansprekende muziek, die in stilistisch opzicht doet denken aan Henry Purcell (in het eerste deel) en Georg Friedrich Händel (in het tweede deel), twee componisten die op teksten van Shakespeare hebben gecomponeerd. Het is een werk speciaal geschreven voor fanfareorkest met solosopraan. De vrij zeldzame combinatie van sopraan en fanfare maakt dit werk een unieke aanwinst voor het repertoire. Het werk is te vinden in een uitvoering van Fanfare De Kempenbloei uit Achel die hiermee afgelopen jaar wereldkampioen werden.

Een volgend stuk dat we willen gaan spelen is het nummer ‘From Ancient Times’, eveneens van de Belgische componist Jan van der Roost. Dit stuk spelen we niet helemaal, maar alleen het prachtige en ook zeer spectaculaire slotdeel. De titel van het werk verwijst naar de inspiratiebron van de componist voor dit werk, gregoriaans gezang en middeleeuwse dansen. Maar het is absoluut geen oubollige muziek. Luister maar eens naar deze opname.

En dan is er het werk ‘Glitter and be Gay’. Het is een lied uit de opera/operette “Candide” van de wereldberoemde Amerikaanse componist Leonard Bernstein. Het verhaal gaat over de geliefden Candide en Cunegonde die door sociale ongelijkheid en oorlog van elkaar gescheiden raken. De immer optimistische Candide bemint Cunegonde, die telkens weer uit de dood herrijst en het voortdurend aanlegt met andere – rijkere – mannen. In Parijs bezingt Cunegonde haar leven: ze heeft oppervlakkig gezien weliswaar een goed leven in rijkdom, maar is wèl haar eer en vrijheid kwijtgeraakt. Na talloze omzwervingen en onwaarschijnlijke gebeurtenissen komt alles echter toch nog goed. Ze ziet haar geliefde Candide terug, die dacht dat zij gestorven was. Cunegonde kiest voortaan voor ‘dagelijks brood’ in plaats van ‘suikertaart’ en koopt samen met Candide een kleine boerderij. Jean Cozemans maakte het fanfarearrangement voor dit bijzondere werk. De bedoeling is dat de begeleiding van de zangeres in dit nummer in een ‘kleine’ bezetting gespeeld wordt. Kijk en beluister de uitvoering die Frenk met fanfare St Caecilia Schimmert gaf tijdens het laatste WMC.

Mario