War of the Worlds

Het fanfareorkest repeteert War of the Worlds van Peter Graham. In dit artikel een korte toelichting op dit werk.

War of the Worlds

War of the Worlds - Peter Graham

Dit muziekwerk schreef Peter Graham in opdracht van het Senzoku Gakuen College of Music Saxophone Orchestra. Het werd voor het eerst uitgevoerd in juni 2012 in de Maeda Hall in Japan, met Peter Graham als dirigent. De suite volgt de film War of the Worlds uit 1953 (remake 2005), naar het beroemde boek van HG Wells.

Dit vijfdelig werk laat vijf scenes beleven:
1) Wrath - toont de aankomst van de 'alien advance party' op Planeet Aarde.
beluister Wrath

2) Reflections – duet voor altsaxofoon en sopraansaxofoon - De mensheid ziet het leven voor altijd veranderd door de opmars van de binnendringers op aarde.
beluister Reflections

3) Battle - de mensheid begint een overlevingsstrijd tegen de  oorlogsmachine van Mars.
beluister Battle

4) Deliverance – solo voor bugel. De overlevenden zoeken hun heil in de Church of Santa Maria, in de ruines van Los Angeles, en bidden voor and bidden voor bevrijding van de indringers.
beluister Deliverance

5) Phoenix – gered van uitroeing begint de mensheid met de wederopbouw van verwoeste steden. Het symbool van de Phoenix, de mythische vogel die uit de as van verwoesting rijst symboliseert ook de heropstanding van het Japan na de verwoestende tsunami van 2011. Hun karakter en vastberadenheid is een hedendaags voorbeeld van de eigenschap van de mensheid om tegenspoed te overwinnen.
beluister Phoenix

War of the Worlds - de film
Regie Steven Spielberg
Scenario H. G. Wells (boek)
Hoofdrollen Tom Cruise, Dakota Fanning, Justin Chatwin
Muziek John Williams

War of the Worlds is een Amerikaanse sciencefictionfilm uit 2005 van regisseur Steven Spielberg. De film is een bewerking van het originele boek van H. G. Wells. Het is een van de drie verfilmingen van War of the Worlds uit 2005, maar het is de enige van de drie films die in de bioscoop verscheen.

Deze versie van het verhaal speelt zich af in de Verenigde Staten anno 2005 en verhaalt de buitenaardse invasie van de aarde, gezien vanuit het standpunt van een Amerikaans gezin. Net als in de roman begint de film met een verteller die uitlegt hoe de mensheid in de gaten wordt gehouden door een buitenaards ras zoals microben die bestudeerd worden in een druppel water, en hoe de aliens van plan zijn de Aarde over te nemen.

De film begint in Brooklyn met havenmedewerker Ray Ferrier. Hij is gescheiden en heeft communicatieproblemen met zijn twee kinderen Rachel, 9 jaar, en Robbie, 21 jaar oud. Zijn beide kinderen komen bij hem logeren terwijl zijn ex-vrouw, Mary Anne, en haar nieuwe man Tim haar ouders bezoeken in Boston.

Later die dag ontstaan er vreemde wolkenformaties en slaat meerdere malen op dezelfde plaats de bliksem in. Wanneer Ray in de stad een kijkje gaat nemen, kruipt er ineens een gigantische driepotige machine uit de grond, op de plek waar zopas de bliksem heeft ingeslagen. Dit onderaards begraven ruimtetuig of ook wel driepoot genoemd begint alles om zich heen te verwoesten met een gevaarlijke Heat-ray en vernietigt alles op zijn weg. Ray kan nog maar ternauwernood ontsnappen. Hij haast zich terug naar huis en probeert met zijn kinderen te ontsnappen aan de aanval.

Al snel blijkt hetzelfde voorval zich wereldwijd voor te doen. Overal duiken de mysterieuze, buitenaardse oorlogsmachines op waar de dag daarvoor de bliksem heeft ingeslagen. Zelfs het leger kan de geavanceerde driepoot niet tegenhouden. Ray en zijn kinderen willen Boston bereiken, maar raken hun auto kwijt wanneer deze wordt gestolen.

Robbie is het vluchten op een gegeven moment zat en wil meevechten met het leger. Ray kan hem niet tegenhouden en reist met enkel Rachel verder. De twee zoeken een schuilplaats in een kelder waar ook een man, Ogilvy genaamd, verschanst zit. Vlak naast het huis hebben zich aliens gevestigd. Ray en Ogilvy zien met eigen ogen hoe de aliens zich voeden met menselijk bloed. Dit drijft Ogilvy tot waanzin en hij begint zo een bedreiging te vormen voor de veiligheid van Rachel en Ray. Ray is daarom uiteindelijk gedwongen hem te vermoorden.

Ray en Rachel worden uiteindelijk zelf gevangen door een driepoot met een groep andere mensen, maar ze kunnen ontkomen wanneer Ray een aantal handgranaten de driepoot ingooit en zo het gevaarte opblaast. Wanneer ze in Boston arriveren, zien ze dat overal de aliens beginnen te sterven. Ray en Rachel bereiken het huis van Mary’s ouders. Daar treffen ze zowel Mary Anne als Robbie aan.

De film sluit af met de stem van de verteller, die vertelt hoe de aliens geen weerstand hadden tegen aardse bacteriën. Dat is hen fataal geworden.