Concours 2013

Beschouwing: De organisatie van het concourstraject

We hebben in Stiphout ervaring zat als het gaat om organiseren van concourstrajecten. We weten dat de weg lang is en we weten dat de weg vooral ook “omhoog” gaat. De lat die we daarbij met ons meezeulen komt zodoende steeds hoger te liggen en uiteindelijk spelen we dan toch weer op de top van ons kunnen. Niemand weet vooraf waar we uitkomen; we hebben alleen dat doel, dat ene doel: een uur geweldig muziek maken en een zaal vol mensen in vervoering brengen, een jury overtuigen en onszelf als het kan overtreffen.

Maar toch, die lange weg is ook een weg van hobbels, van besluiten, van aanpassingen, van mee- en tegenvallers. We weten dat we 5 jaar geleden bij de vorige concoursdeelname wel een en ander hebben laten liggen waar het ging om de juiste informatie voor iedereen op het juiste moment, dat verwachtingen van onze leiding niet altijd overeen kwamen met wat er op de “werkvloer” werd gevoeld. Gevolg: onduidelijkheid, onzekerheid, ontevredenheid. Daarom is er deze ronde voor gekozen om de organisatie niet alleen bij de dirigent en de MC (Muziekcommissie) te leggen maar dat we worden aangestuurd door een projectgroep, die bestaat uit een driemanschap (dirigent Frenk Rouschop, Mario Graat, MC en Ad Adriaans, als dagelijkse leiding met daarachter twee commissies: de Muziekcommissie en de Concourscommissie. De Muziekcommissie gaat over alle muzikale zaken die in overleg met de dirigent worden bepaald. De Concourscommissie zorgt voor input vanuit de leden en sectieleiders, voor tijdige en heldere communicatie naar iedereen, voor momenten van ontspanning na inspanning en voor de nodige smeerolie. De Concourscommissie wil dit vooral doen vanuit een positieve insteek en pro-actieve aanpak: signaleren, stimuleren, faciliteren. Dat is een bak vol boodschappen, maar de CCC krijgt hulp, want er is natuurlijk een PR-man, er is een sectieleidersoverleg, een Commissie Sociale Binding en er is een bestuur met een prima secretaris en een verenigingsmanager.

Wie zijn er dan eigenlijk de poppetjes achter al deze mooie woorden? Als volgt:

Dagelijkse leiding:
Frenk Rouschop, Mario Graat, Ad Adriaans
Muziekcommissie:
Mario Graat, Sandra Boelen, Ton Verstappen, Marcel Huysdens
Concourscommissie:
Ad Adriaans, Maartje Brouwers, Koen Verhoeven, Thijs Adriaans
PR-commissie:
Bart Adriaans, Cor van de Waterlaat
Commissie Sociale Binding:
Martijn Jansen, Perry van Berkel
Bestuur (specifiek):
Marionne Schuts (secretaris), Dorien Görts (verenigingsmanager)

De sectieleiders: deze vervullen tot nu toe een tamelijk bescheiden rol. Maar die wil de CCC wel eens flink gaan aanscherpen, want hier zitten toch vooral de handen en voeten van onze dirigent. De sectieleiders weten van de hoed en de rand in hun groep, zij kennen hun mensen persoonlijk, zij kunnen makkelijker contacten leggen en veranderingen in de groep begeleiden. De sectieleiders kunnen ook betrokken worden bij het organiseren van zaken, zoals partijrepetities. Ook kunnen zij bruggen slaan naar de leiding, naar het bestuur en naar andere commissies als dat nodig is (Instrumentenwerkgroep, Sociale Binding). We hopen dat dit stevig zal bijdragen aan een positieve sfeer in het orkest, aan begrip voor zaken en vooral aan enthousiasme voor onze muziekmakerij komend jaar. Wij hebben er in ieder geval al zin in en gaan proberen komende tijd heel veel medestanders te vinden. Succes allemaal!