Leonard Bernstein (1918-1990)

Het 100e geboortejaar van Bernstein was de aanleiding om deze wereldberoemde Amerikaanse componist, dirigent, pianist en muziekpedagoog te gebruiken als inspiratiebron bij de tot standkoming van ons concoursprogramma. Voor diegenen bij wie niet direct een belletje gaat rinkelen, volgt hier wat achtergrondinformatie over deze bijzondere musicus.
Bernstein werd geboren als de zoon van een Joods echtpaar dat in 1908 hun land ontvluchtte om de dienstplicht te ontlopen in het toen nog tsaristische Rusland. Later studeerde Bernstein aan de Harvard-universiteit en aan het Curtis Institute of Music te Philadelphia en werd hij eerste dirigent en artistiek leider van de New York Philharmonic. Bernsteins stond bekend om zijn bevlogen interpretaties van werken van bekende componisten (zoals Mahler). Na 1969 legde hij zich ook toe op componeren. Een van zijn bekendste werken is de (ook verfilmde) musical West Side Story. Hij schreef ook de opera Candide, waar Glitter and be Gay uit afkomstig is. Bernstein dirigeerde regelmatig o.a. ook het Koninklijk Concertgebouworkest.
Bernstein legde veel emoties in de muziek. Hij was vele jaren het icoon van de klassieke muziek in de VS. Hij was niet alleen uitvoerend musicus en componist, maar overschreed ook grenzen tussen klassieke muziek en andere muziekgenres en wist als weinig anderen mensen enthousiast te maken voor muziek. Bernstein had daarnaast het rotsvast geloof en vertrouwen dat de beleving van muziek kon bijdragen aan een betere wereld: “If enough hearts would open themselves to the beauty of great music, there would be no room left in any of those hearts for evil, greed or hate”.
In ons concoursprogramma is het idealisme en deze visie van Bernstein ons vertrekpunt om samen met ons publiek te kunnen beleven hoe muziek kan raken en verbinden. Variërend van spectaculair en virtuoos tot verstild en prachtig van klank.