Friedie Coolen 60 jaar bij De Vooruitgang

Wie kent hem niet... zowel binnen als ver buiten Helmond kom je hem op de fiets tegen. Hij fietst altijd, door weer en wind. Het maakt hem niet uit. Maar ook is hij elke vrijdag en zaterdag in de weer tijdens de inzameling van het oud-papier in Stiphout.

Het begon in september 1947. Als dertienjarige jongen meldde Friedie zich als tamboer bij de fanfare. Begin mei 1948 mocht hij de eerste keer op straat, bij het openen van het seizoen. In 1954 melde hij zich voor zijn dienstplicht en kwam terecht bij de Luchtmacht in Nijmegen. Tijdens een weekendverlof raakte hij in gesprek met Toon Walraven, later bekend als instructeur van Die Tamboerijnen van de Stadt Eindhoven en bekend jury-lid, en mede door hem kwam Friedie terecht bij de drumband van de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. Kort daarop kreeg hij al de zorg over de tamboers op de befaamde Taptoe te Delft.

Na het oprichten van de drumband werd hij door het bestuur benoemd tot instructeur. Tot 1998 heeft hij de drumband geleid als instructeur. Onder zijn leiding heeft hij met een zevental tamboerskorpsen zo'n 117 eerste prijzen op concoursen in het binnen en buitenland behaald, waaronder in 1974 het Nederlands Kampioenschap in Kerkrade met ons eigen drumband.

In 1975 trad Friedie zelf toe tot het bestuur, in de functie van penningmeester, een niet te onderschatten functie. In die rol heeft Friedie vele acties bedacht die de verenigingskas nog tot op de dag van vandaag goed vullen. Een aantal hiervan die nog steeds lopen zijn de verjaardagactie, de donateuractie en het inzamelen van oud-papier. De verjaardagactie, ten bate van het uniformenfonds, zal eind dit jaar stoppen. Ook bij het inzamelen van het oud-papier zal begin van het volgende jaar een verandering zichtbaar zijn. Friedie doet bewust een stapje terug en zal niet meer wekelijks aanwezig zijn. De inzameling wordt langzaamaan overgenomen door de leden van de vereniging. De oud-papieropbrengsten zijn immers een niet te missen onderdeel van de exploitatie.

De feestavond voor ere-lid Friedie Coolen ter gelegenheid van de 60-jarig lidmaatschap van Fanfare De Vooruitgang Stiphout is op 29 september in het Multifunctioneel Centrum aan de Dorpsstraat in Stiphout. Van 19:15 tot 20:30 uur is er een receptie. Een belangrijk onderdeel van de avond is een reünie van oud-drumbandleden zullen een optreden verzorgen.