Binnen Fanfare De Vooruitgang Stiphout zijn vele muzikanten actief. De vereniging bestaat uit een aantal orkesten, namelijk:

Ben je geïnteresseerd om bij ons muziek te komen maken, neem dan gerust eens contact op.

Bij het instrumentenbeheer wordt een voorraadlijst bijgehouden, van alle instrumenten die onze vereniging rijk is. Deze lijst wordt op professionele wijze beheerd door Hans, zodat in het werkgroepoverleg de juiste keuzes gemaakt kunnen worden met betrekking tot de de verdeling van instrumenten. Ook dient deze lijst als basis voor adviezen betreffende aankoopplanning naar het bestuur.Alle instrumenten worden geregistreerd op nummer en de staat waarin ze verkeren, maar ook wanneer de onderhoudsbeurten moeten komen.

Enkele instrumenten vermist
Bij de controle van de instrumenten die in voorraad liggen (de jaarlijkse inventarisatie), blijkt, dat er verschillende instrumenten niet aanwezig zijn! Dit komt waarschijnlijk, dat er mensen die, om wat voor reden dan ook, zonder dit door te geven aan Hans, of Peter van Berkel, een instrument van de zolder gehaald hebben en dit niet teruggebracht hebben. Het mag duidelijkheid zijn dat wij, als werkgroep, het liefste zouden hebben dat alle instrumenten bespeeld worden, dat is immers beter dan deze op zolder te laten liggen. Het verdwijnen geldt overigens ook voor onderdelen van sommige instrumenten, zoals stempijpen, muziekstandaartjes, lessenaarschroeven en attributen, als mondstukken voor bariton-tubas-kleinkopermondstukken, lessenaartjes voor op de instrumenten,etc.

Momenteel zitten Hans en Peter met de handen in het haar,omdat ze telkens geconfronteerd worden, ondanks hun grote inzet, dat overal maar wat aangerommeld wordt met de instrumenten. Deze instrumenten zijn nodig voor bijvoorbeeld de aankomende muzikantjes, maar ook voor noodgevallen. Wanneer wij praten over instrumenten, dan hebben wij het over alle instrumenten, zowel van opleidingen, slagwerkgroep als fanfareorkest. Het gaat ons dus allemaal aan. Zo heeft het bijhouden van deze instrumentenlijst natuurlijk geen zin, en leidt tot grote frusraties van de beheerders!

Oproep aan alle leden
Om nu een completer beeld te krijgen van het aantal instrumenten,dat onze vereniging rijk is doen we een oproep aan alle leden. Alle leden die momenteel nog een tweede instrument in hun bezit hebben, dat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld het buitenwerk, of studie, laat dit instrument even registreren bij Hans, zodat de lijst weer compleet wordt en dus ook verzekerd! Dus schrijf thuis even het type instrument met het serienummer op en geef het tijdens de komende repetities even door aan Hans.

Ook een oproep aan alle leden, die niet meer actief musiceren, wanneer je nog een instrument van de fanfare hebt liggen, lever dit dan aub in bij Hans, want er is een groot tekort aan instrumenten, die de aankomende aanwas van ons orkest hard nodig heeft! Er zijn nu namenlijk enkele goede, en dure instrumenten zoals trompet, bugel, cornet, die nu nog ontbreken en we willen natuurlijk alles op orde krijgen.

Graag wil ik nog even een paar tips geven voor het schoonmaken(-houden) van de instrumenten.
Zoals iedereen weet, kost iedere reparatie aan een instrument geld voor de vereniging.

Een tijdje geleden heeft onze instrumentmaker Jo Adriaaans een workshop gehouden, maar buiten de jeugd was er weinig animo vanuit fanfareorkest voor deze workshop!
Omdat er zo weinig animo was vanuit de fanfare, en er toch regelmatig klachten komen over gangbare ventielen etc., hier dus nogmaals een kleine workshop.
Momenteel hebben we het geluk,dat we een goedkope instrumentmaker hebben, die veel op kan lossen. Dit kan natuurlijk veranderen, en dan lopen de kosten hoog op, als je bijvoorbeeld naar een professionele instrumentmaker moet gaan!

Wat is er voor een muzikant vervelender dan een instrument, waarvan de ventielen niet goed lopen en de ventieldoppen en pompen vastzitten. Meestal gebeurt dit op momenten, die voor niemand uitkomen: tijdens een concert of repetitie.
Waar is dit grotendeels aan te wijten? Juist!!.. Onderhoud, dat niet of te weinig gebeurt.

De grootste oorzaak van haperende ventielen is aanslag van de verbindingspijpjes tussen de ventiel en het ventielhuis. Dit is eenvoudig op te lossen door een keer of 4-5 per jaar het instrument uit elkaar te halen, en wat afwasmiddel in de buisjes, pompen en beker te spuiten, en dit in een bad -of bak met lauw water een half uur te laten weken. Daarna goed doorspoelen met bijvoorbeeld een doucheslang. Je zult er versteld van staan wat voor rommel je eruit spoelt!
Het beste kun je daarna de ventielen afpoetsen met wasbenzine, en ook de binnenbuisjes van de ventielen hiermee schoonpoetsen. Zelf bebruik ik hier wattenstaafjes voor. Daarna ook het ventielhuis met een oude, zuivere zakdoek, gedoopt in wasbenzine schoonmaken. De zakdoek een paar keer door het huis halen met behulp van een houten stokje is voldoende.
Let op! Niets van metaal gebruiken, anders beschadig je het ventielhuis. Daarna de ventielen olieen, en ook de ventieldopjes een drupje (dus geen halve fles) olie meegeven. Dan alle stempompen ontvetten met wasbenzine, en deze insmeren met zuurvrije vaseline. Als je dit niet hebt, kun je even vragen in het repetitiegebouw. Daar staat een potje zuurvrije vaseline.
Vergeet ook het mondstuk niet. Regelmatig het mondstuk in een bakje met soda leggen. Gebruik hiervoor soda in kristalvorm. Een paar uur laten liggen, en daarna schoonmaken met een klein borsteltje. Als je je instrument op deze manier bijhoudt, heb je meer speelplezier en minder irritatie.

Carel.